"Oorijzer vol vaart" de gemedieerde blik |
De gemedieerde blik |
|||||||
Kunst in de openbare ruimte heeft lang het karakter gehad van een gedenkteken
op een sokkel. Zo werd een verzamelplek geschapen, met in het midden
een in
Ons kijken is nooit ongemedieerd. We hebben leren kijken onder bemiddeling
door taal, beelden (foto's, prentbriefkaarten) en techniek (verrekijkers,
GPS-representaties, enzovoorts). Er bestaat voor een mens geen onbemiddelde
maagdelijke blik. Er bestaat van de weeromstuit wel een heimelijk verlangen
naar |
logische cultuur. We profiteren van techniek, maar vrezen milieucrisis, oorlogsmachinerie en culturele homogenisering door techniek. Tegelijkertijd is onze perceptie onvermijdelijk door en door technisch gemedieerd. Dit ontwerp breekt een lans voor culturele domesticatie van techniek. Toegepast op het begrip culturele identiteit betekent het een wegsturen van nostalgie en het artistiek omarmen van een positief programma naar de toekomst toe: culturele identiteit is dynamiseerbaar en technisch actualiseerbaar. De articulatie van Fryske identiteit is geen conservatieve stolling van het verleden maar wordt vol vaart geactualiseerd zodra de automobilist voorbij het Oorijzer raast en haar gedaantewisselingen als een animatiefilm aan zich voorbij ziet trekken. Techniek hoeft immers niet per se de wereld tot overal hetzelfde te reduceren. Techniek kan ook zelf cultureel worden gedifferentieerd en in dienst worden gesteld van de articulatie van meer culturele diversiteit. Geplaatst op de Afsluitdijk verkondigt "Oorijzer Vol Vaart" trots het Frysk eigene. |
||||||
|
de gemedieerde blik |
||
up |