"Het ei, de dans en het papier" is de titel van het ontwerp. Het bestaat uit een dansend ei
op een bundel papier. Het wordt gegoten in brons en is zes meter hoog.
HET EI
Van het koude noorden van Siberië tot het zuiden van Antarctica en van de Sahara tot in de Gobi woestijn,
kan men vogels en eieren vinden. Er zijn geen gebieden bekend waarin mensen leven en de vorm van het ei niet kennen.
Het is een universele vorm maar tegelijkertijd zijn er veel verschillende interpretaties in omloop. De perceptie
van het ei is even divers als er culturen zijn. Wat vreemd en onbekend is voor de een lijkt eigen en bekend
voor de ander. Het ei is een uitnodiging om met elkaar in gesprek te gaan.
DE DANS
In gesprek gaan met elkaar! Is er ook een een fysieke handeling die ik in elke cultuur kan ontdekken? De dans, als
een sport, een kunst vorm of een sociale happening duidt op het bewegen van het lichaam. Meestal wordt hierbij ook
muziek gemaakt. Dans is leven, een vorm waarin emoties, meestal gezamenlijk, tot uitdrukking komen. Dans is
(waarschijnlijk) zo oud als wij bestaan en in alle culturen terug te vinden.
HET PAPIER, een verhaal als een tijdmachine
Het beeld is mede geinspireerd op een schilderij van Pieter Breughel de Oudere (1521/30 - 1569). Hierop is een lopend
ei met een kapotte dop afgebeeld. In het tafereel is een sprookje verwerkt dat elk Duits en Vlaams kind kende en nu terug te lezen op papier: 'als je door
een rijste brijberg hebt gegeten kom je in het land waar ham en eieren vol verlangen staan te wachten om te kunnen opdraven
en zichzelf op te dienen en waar gebraden ganzen je in de mond vliegen'. Luilekkerland, het land van overvloed, van melk en
honing, het gedroomde (tijdloze) paradijs. |