| 
		 f 
        a n t 
        a s i 
        e i s
		t 
         d a s 
        w a s 
        u n s 
        e r e 
        m l e 
        b e n 
        e i n 
        e n S 
        i n n 
        g i b 
        t  
 
	
	'Fantasie is dat wat ons leven betekenis geeft' is de titel van het beeld. 
	Het is gemaakt uit kunststof, kleur en neon. Het is ongeveer 400 x 400 x 10 
	cm diep. De getekende vorm  is een licht groene neon hand met daarom heen 
	gekleurde letters in verschillende lettertypen. Deze vormen samen de zin:'fantasie 
	is dat wat ons leven betekenis geeft'. Cultuurhuis
	
 Het Cultuurhuis is een ontmoetingsplek en een centrum voor het vrije verkeer 
        van kennis, informatie, cultuur en diensten. De diversiteit van organisaties 
        (o.a. bibliotheek, informatiecentrum Stadshagen, Wijkservicepunt, Stad 
        en Welzijn, kinderdagverblijf 't Ukkie en de muziekschool 'Muzerie', bar/ 
        restaurant/leescafé, een podium) is een meerwaarde omdat de combinatie 
        van functies elkaar versterken en aanvullen. De manier waarop het gebouw 
        zich aan deze organisaties aanbiedt is opmerkelijk. Het atrium, de gekleurde 
        plafonds en aan de buitenkant het gekleurde glas zijn in oog springende 
        details. Het trekt zich namelijk terug uit de relatie tussen de mensen 
        en hun wereld. Mensen zijn over het algemeen niet gericht op de architectuur 
        maar op hetgeen zij hierin kunnen doen. Als het gebouw alleen maar aandacht 
        voor zichzelf zou opeisen, zou het moeilijk zijn om hierin te werken. 
        Het gebouw is een soort instrument of een werktuig/object. Door deze vergelijking 
        te maken kwam ik op de term "terhandenheid". Terhandenheid, Zuhandenheit 
        is een uitdrukking van Heidegger, hij omschrijft hierin hoe een werktuig 
        kan 'zijn' wanneer wij het gebruiken. Het object staat niet op zichzelf 
        maar het nodigt uit om er iets mee te doen. Deze term heb ik uitgewerkt 
        in een hand met daarom heen de tekst 'fantasie is dat wat ons leven betekenis 
        geeft'.
 Hand
	
 De vragen die ik beantwoord wilde zien zijn: is er een overkomst tussen al deze 
	organisaties? Kan ik deze op een zodanige wijze verbeelden dat er een relatie ontstaat 
	tussen het beeld, de diverse organisaties en de architectuur/instrument? Op zoek 
	naar antwoorden ben ik gaan graven in onze cultuurgeschiedenis en belandde 
	bij onze verre voorouders.
 
 In het diepste van de aarde waar geen licht wordt toegelaten zijn sporen achtergelaten
	van een cultuur uit de prehistorie. Om deze grotkunst te bereiken moet men soms over 
	ondergrondse rivieren en meren. Kruipend op knieën en ellebogen wordt uiteindelijk het 
	binnenste - de minst toegankelijke galerijen - bereikt.
 
 Met behulp van lampen - brandend op dierlijk vet met pitten van droge vezels - maakten 
	de prehistorische mens o.a. afbeeldingen van dieren. Soms zijn er negatieve handafdrukken
	gemaakt van verf bestaande uit dierlijk vetten en aardekleuren te zien. Op en rondom een 
	hand die tegen de grotwand was gedrukt, is een detail zichtbaar: een hand met verminkte 
	vingers. Mede door antropologisch onderzoek kan men hieraan een betekenis geven. Behalve 
	door bevriezing kan het zijn dat de prehistorische mens, zoals sommige traditionele 
	culturen nu nog steeds doen, vingerkootjes opzettelijk amputeerden. Het ritueel heeft 
	dan een magische of religieuze betekenis en wordt uitgevoerd om door een zelfoffer het 
	onheil te bezweren. De wereld die niet langer 'terhanden' was wordt door het offer 
	weer 'terhanden' genomen.
 Empathie
	
 Wat is nu de overeenkomst tussen hetgeen ik op de muur presenteer en de organisaties?
	Empathie is een natuurlijk gedrag dat ook bij dieren voorkomt. Zich inleven in anderen, 
	zich kunnen verplaatsen in de gevoelens  of de gedachtegang van een ander(van Dale). 
	De maatschappelijke functie van iemand speelt hierin geen rol. Kinderen iets ouder dan	één 
    jaar troosten anderen al. Om deze gemeenschappelijke eigenschap - zich inleven in 
	de ander - op te roepen heb ik 'simpelweg' een stukje van de ringvinger afgenomen. Want
	ook onze prehistorische voorouders voltrokken met hun zelfoffer een empathisch ritueel. 
	Om daaraan te refereren, zet ik de kijker op het verkeerde been. Want iets, een verminkte 
	hand, is niet wat men denkt te zien namelijk een 'hele' hand . Een hand die op symbolische 
	wijze een ritueel heeft ondergaan met als doel de gebruikers van het cultuurhuis aan te 
	moedigen tot empathisch werken.
 Taal
	
 De prehistorische mens had nog niet het instrument in handen dat wij nu hebben: de geschreven taal. 
	Wij zijn een gastheer van de taal, geven de taal de ruimte en we kunnen daarmee definiëren wie we 
	zijn. Betekenissen die hieraan worden ontleent zijn constant aan verandering onderhevig
	Ik heb het gekleurde dierenvet uit de prehistorie ingeleverd en hiervoor in de plaats de taal (letters) 
	gebruikt. Het zijn gekleurde letters met verschillende lettertypen die de zin vormen 'fantasie is dat 
	wat ons leven betekenis geeft'. Deze zin heb ik jaren geleden opgevangen tijdens een interview op de 
	radio met de psychoanaliticus 
	Louis Tass en op de muur in mijn atelier geschreven.
 Fantasie
	
 Met fantasie creëren wij een wereld om ons heen. Met fantasie bedenken wij oplossingen op elk denkbaar 
	niveau en maken wij muziek en dans. Gevoed door fantasie  vertellen wij onze kinderen over de wereld. 
	Door fantasie laten wij ons afleiden. We slaan ons bijvoorbeeld met het spijkeren op de vingers. 
	Vervolgens bedenken we met fantasie een nieuwe oplossing. Met een beschadigde vinger timmeren wij de 
	spijker met de hamer alsnog in de muur en is het instrument/apparaat weer terhanden.
 
 En dat is naar mijn idee het doel van het cultuurhuis: aanwezig zijn op een wijze waarin de mogelijkheden 
	van de gebruiker vergroot worden. Om dit te bewerkstelligen wordt in het beeld de ringvinger ritueel dmv 
	van het licht 'geamputeerd' en vormen de gekleurde letters rondom de hand: 'fantasie is dat wat ons leven 
	betekenis geeft'.
 |